Anak Syarikat DNeX Menggesa PKS Untuk Meneruskan Gerakan Transformasi Digital

0 88

Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) telah digesa untuk meneruskan gerakan transformasi digital mereka walaupun setelah berlaku pergerakan dan aktiviti yang terbatas akibat wabak Covid-19.

Dalam satu kenyataan, Pengarah Urusan kumpulan Genaxis Group dan Ketua Pegawai Eksekutif IA Consulting Sdn Bhd (iAC) Nuraslina Zainal Abidin berkata dengan jangkaan urusan perniagaan kembali beroperasi seperti biasa kerana wabak itu terus menunjukkan tanda-tanda mereda di negara ini, PKS mungkin mendapati tidak ada gesaan untuk melaksanakan transformasi digital.

Dia menyatakan bahawa PKS perlu melihat digitalisasi sebagai langkah penting untuk meningkatkan daya tahan perniagaan dan operasi serta meningkatkan produktiviti pada waktu yang belum pernah terjadi sebelumnya dan mencabar ini.

Genaxis dan iAC, anak syarikat Dagang NeXchange Bhd, menawarkan perkhidmatan mulai dari integrasi sistem, perundingan dan pengurusan projek untuk IT, pengembangan perisian dan aplikasi, serta layanan lain yang berkaitan dengan IT.

Nuraslina menyatakan ada kemungkinan PKS tidak sepenuhnya memahami pentingnya transformasi digital, dan langkah kecil pertama yang perlu mereka lakukan untuk melaksanakan transformasi digital.

“Kami melihat bahawa dalam organisasi besar, tidak ada penangguhan dalam usaha transformasi digital. Setelah tamatnya pergerakan terhad yang dikenakan, sebaliknya berlaku.

“Sebilangan besar syarikat besar mempercepat inisiatif digitalisasi mereka. Perjalanan transformasi digital biasa selama lima tahun, kini dipercepat hingga tiga tahun atau kurang, ”tambahnya.

Nuraslina berkata syarikat yang terus melakukan transformasi digital perlu fokus untuk meningkatkan pengalaman pelanggan di setiap titik sentuhan dengan pelanggan mereka di platform digital.

Dia menyatakan ini untuk memanfaatkan norma baru di mana pelanggan beralih ke platform mudah alih atau internet untuk membuat pembelian.

PKS pasti akan mendapat keuntungan dalam menjangkau lebih banyak pelanggan dan mengurangkan kos operasi dengan menukar ke platform digital untuk menawarkan produk atau memberikan perkhidmatan, katanya.

“Agar PKS menerima digitalisasi perniagaan, mereka harus terlebih dahulu memahami keutamaan perniagaan yang memerlukan digitalisasi baik untuk membantu menurunkan kos operasi, memperoleh sasaran baru pelanggan, melancarkan barisan produk atau perkhidmatan baru atau mengoptimumkan sumber,” katanya.

Nuraslina berkata, kebanyakan PKS akan memilih memberhentikan pekerja kerana kekangan aliran tunai akibat kekangan lima bulan terakhir.

“Oleh itu, mereka memerlukan langkah drastik untuk mengurangkan kos dan bermula dengan model perniagaan baru,” katanya.

Nuraslina menekankan bahawa kekangan semasa wabak itu harus ditetapkan semula perspektif mengenai cara PKS menjalankan perniagaan mereka.

“Kita harus mengambil kesempatan untuk membersihkan, menghapus halangan penting untuk pertumbuhan perniagaan dan memilih teknologi digital yang tepat sebagai pemangkin untuk mencapai tujuan baru kita,” katanya.

Diterbitkan oleh Zack Baharum

Leave A Reply

Your email address will not be published.