Harga CPO RM2,700 Per Tan Pada Masa Sekarang Dan Dijangka Kekal Tinggi Tahun Ini

0 32

Harga minyak sawit mentah (CPO), yang kini melebihi RM2,700 per tan, dijangka kekal tinggi untuk tahun ini, kata Timbalan Menteri Perusahaan Utama dan Komoditi Datuk Seri Dr Wee Jeck Seng. 

“Harga harian untuk CPO yang dicatatkan pada 23 Julai tahun ini meningkat lebih tinggi kepada RM2,793 per tan. 

“Kementerian menjangkakan harga akan terus meningkat untuk tahun ini,” katanya menjawab pertanyaan Datuk Seri Rohani Abdul Karim (GPS-Batang Lupar) di Dewan Rakyat pada hari Isnin. (24 Ogos). 

Dia menyatakan bahawa purata harga bulanan CPO adalah RM4,111.50 satu tan pada bulan Jun tahun ini, berbanding RM1,968 untuk tempoh yang sama tahun lalu. 

“Kenaikan eksport telah membawa kesan positif terhadap pergerakan harga CPO di negara ini,” tambahnya. 

Wee juga menyatakan kenaikan harga CPO mengakibatkan harga tandan buah segar (FFB) lebih tinggi untuk pekebun kecil. 

“Panduan harga harian yang dikeluarkan oleh Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) berdasarkan kawasan dan gred adalah antara RM415 dan RM508 pada bulan Jun tahun ini berbanding antara RM333 dan RM397 pada bulan Jun tahun lalu. 

“Ini mengakibatkan kenaikan pendapatan bagi pekebun kecil di daerah ini,” tambahnya. 

Mengenai isu berasingan yang dibangkitkan oleh Datuk Johari Abdul (PH-Sungai Petani), Wee menyatakan bahawa kerajaan telah menubuhkan sebuah jawatankuasa khas untuk mengatasi kekurangan pekerja asing dalam industri komoditi, khususnya di sektor perladangan kelapa sawit. 

“Terdapat kira-kira 500,000 pekerja asing di industri komoditi, di mana 77% berada di sektor perladangan,” tambahnya. 

Jawatankuasa itu, yang terdiri dari perwakilan dari beberapa kementerian dan pihak berkepentingan, akan dapat memperoleh data yang tepat mengenai kekurangan pekerja untuk memungkinkan penggantian dilakukan, tambahnya. 

Di antara langkah-langkah itu, kata Wee, adalah membenarkan majikan, yang tidak dapat mengekalkan pekerja asing mereka, untuk memindahkan mereka ke kawasan di mana terdapat kekurangan. 

Diterbitkan oleh Zack Baharum

Leave A Reply

Your email address will not be published.