Sersol – Potensi Dalam Bidang Acrylic Coatings dan Sanitizer

0 671

SAHAM SERSOL DIBELI KEMBALI OLEH PENGERUSI EKSEKUTIF SECARA AGGRESIF – APA YANG BAKAL BERLAKU?

SERSOL mengeluar dan mengedar pelapis plastik, pelapis logam, pelapis kayu dan pelapis hiasan berkualiti tinggi kepada pelanggan mereka yang terdiri daripada syarikat tempatan dan multinasional.

Namun begitu, disebabkan wabak COVID-19, ekonomi global yang lembap telah mempengaruhi perbelanjaan pengguna untuk hartanah, perabot dan alat elektronik. Hasilnya, ini telah mempengaruhi permintaan lapisan plastik, pelapis logam, pelapis kayu dan pelapis hiasan. Mereka mempunyai beberapa tempat yang merugikan. Ditambah dengan pasaran saham menurun pada bulan Mac 2020, harga saham Sersol merosot dari 15 sen Januari 2020 hingga 5 sen Mac 2020.

Menariknya, tepat pada bulan Mac 2020, Pengerusi Eksekutif Sersol, Toh Hong Chye, telah secara agresif membeli lebih dari 3 juta unit saham Sersol secara keseluruhan. Apa yang akan berlaku?

MELINDUNGI KESIHATAN AWAM MELALUI JENAMA SENDIRI, SANITIZER TANGAN YANG MENDAPAT PEMATUHAN W.H.O

Sersol menyatakan mereka memberi tumpuan untuk mengembangkan produk inovatif, seperti pelapis anti-bakteria, pembasmi kuman dan menjangkakan akan mendapat permintaan yang tinggi dalam keadaan normal baharu.

Pada 10 Ogos 2020, sanitizer jenama Sersol telah tersedia di pasaran. Pengurusan Sersol mencapai apa yang mereka nyatakan – tanda kebolehpercayaan. 

Pembuatan lapisan memerlukan kecekapan dalam penyelidikan dan pembangunan (R&D), penguasaan kimia serta formulasi yang tepat. Oleh itu, sebenarnya tidak menghairankan apabila kita menyedari Sersol mula membuat dan menjual pembersih tangan jenama mereka sendiri pada tahun 2020 untuk menjaga kebersihan dan kesihatan awam dari COVID-19.

Diformulasikan berdasarkan garis panduan WHO, pembersih tangan Sersol telah berjaya didaftarkan di bawah National Pharmaceutical Regulatory Agency. Produk ini juga telah mendapat kelulusan dari pihak berkuasa yang berkenaan dan mula diedarkan sejak 11 Mei 2020.

BERKELAYAKAN UNTUK MEMBERI PERKHIDMATAN KEPADA PELANGGAN TEMPATAN DAN ANTARABANGSA

Sersol terus memberi khidmat kepada pelanggan, pengedar dan agensi syarikat multinasionalnya dengan penghantaran tepat pada masanya setelah membuat pesanan. Memiliki syarikat multinasional sebagai pelanggan mereka, Sersol dilihat layak untuk memasarkan pembersih tangan jenama mereka sendiri, yang mematuhi syarat WHO di dalam dan luar negara. 

Berdasarkan laporan terbaru Sersol yang dilaporkan setiap suku tahun, pendapatan terbaru mereka melonjak naik 115.1% menjadi RM7.17 juta kerana kejayaan memperoleh dan membuat pesanan dari pelanggan utama baharu.

Sumber: Laporan Suku Tahunan Sersol 2020 Q1

SERSOL BERKEYAKINAN UNTUK MENCETUS HASIL KERJA YANG BERKUALITI

Sersol mengambil langkah proaktif untuk meningkatkan margin keuntungan semua produk mereka dengan mencari sumber bahan mentah yang lebih kompetitif untuk memperluaskan produk dengan kos yang lebih murah sambil mengekalkan kualiti dan prestasinya untuk menarik pelanggan baru dari luar negara dan pasaran tempatan. Peningkatan jumlah penawaran akan membawa kelebihan skala ekonomi  dalam kos pengeluaran dan daya penawaran dalam pembelian bahan mentah. 

Di samping itu, Sersol meningkatkan kemampuan penyelidikan dan pembangunan mereka dalam penyelidikan produk, penyelesaian masalah yang efektif dalam pemilihan bahan mentah dan formulasi pelapis sesuai dengan spesifikasi dan aplikasi pelanggan yang diperlukan di pasaran pelapis khusus dan pengguna. Sersol terus melayani pelanggan, pengedar dan agensi syarikat multinasional dengan penghantaran tepat waktu setelah membuat pesanan, perkhidmatan pelanggan yang penuh perhatian terhadap pengujian dan pertanyaan produk, dan juga bertujuan untuk bersaing dalam pengendalian kos. 

Sersol akan terus memantau dan memperketat dasar kawalan kreditnya terhadap pelanggan dan perbelanjaan operasi pada tahun 2020.

TAHAP KEWANGAN YANG TERSEDIA UNTUK KE TAHAP SETERUSNYA

Bagi merebut peluang pasaran yang cukup besar untuk permintaan pembersih tangan dan lapisan akrilik, dengan kedudukan kewangan yang baik. Pada nisbah semasa sebanyak 3.90 kali, Sersol tidak menghadapi masalah untuk memenuhi tanggungjawab kewangan jangka pendeknya. Ini membolehkan Sersol fokus untuk merebut peluang. 

Lebih penting lagi, pada kedudukan hutang sifar dan tunai bersih, Sersol dapat meningkatkan aktiviti pembuatannya tanpa menanggung hutang. 

RISIKO PERNIAGAAN SERSOL

Produk pembersih tangan dan salutan akrilik Sersol mungkin tidak menjana pendapatan sebanyak yang diharapkan. Prestasi kewangan Sersol dapat diseret oleh permintaan lemah dari lapisan plastik, lapisan logam, pelapis kayu dan pelapis hiasan. 

HARGA SAHAM

Harga saham kebanyakan syarikat menjual sanitiser telah meningkat tinggi. Harga tertinggi Sersol sebelumnya adalah RM1.00. Pada harga saham semasa 27.5 sen, Sersol bukan sahaja menjual pembersih tangan, tetapi juga lapisan akrilik. Harga saham Asia Poly, pemain akrilik Malaysia, telah meningkat 8 kali ganda dalam 2 bulan.

PENAFIAN

Artikel ini hanya untuk tujuan perkongsian sahaja. Tiada sebarang rekomendasi atau Buy Call.

Diterbitkan oleh Zack Baharum

Leave A Reply

Your email address will not be published.