Eksport Minyak Sawit Indonesia Meningkat

0 9

Eksport minyak sawit Indonesia meningkat pada bulan Julai dengan penghantaran yang lebih tinggi ke China dan Timur Tengah, menurut Persatuan Minyak Sawit Indonesia. 

Jumlah eksport meningkat kepada 3.13 juta tan berbanding 2.77 juta tan sebulan sebelumnya, kata persatuan itu, yang dikenali sebagai Gapki, dalam satu kenyataan pada hari Ahad. Walaupun penghantaran ke China meningkat 43% bulan ke bulan, pengiriman ke Timur Tengah meningkat 65%. 

Dengan harga purata minyak sawit mentah naik menjadi AS $ 659 per tan pada bulan Julai dari AS $ 602 pada bulan Jun, jumlah nilai eksport minyak sawit Indonesia melonjak menjadi AS $ 1.87 bilion dari AS $ 1.62 bilion, kata Gapki. 

Permintaan makanan yang meningkat dari pengimport utama India dan China dan kenaikan minyak kacang soya mendorong sentimen kenaikkan harga dan mendorong niaga hadapan minyak sawit untuk melonjak ke tahap tertinggi sejak Januari. 

Di China, pengguna minyak makan terbesar di dunia, masyarakat kembali ke kegiatan normal mereka, kata Darin Friedrichs, Penganalisis Kanan StoneX Group Inc di Shanghai.” Katanya dalam catatan baru-baru ini. 

Penggunaan minyak juga meningkat di Indonesia, didorong oleh biodiesel. 

Penggunaan domestik meningkat 7% setiap bulan menjadi 1.43 juta tan, menurut Gapki.

Diterbitkan oleh Zack Baharum

Leave A Reply

Your email address will not be published.